O počátečním čtení a rozvoji čtenářství u začínajících čtenářů s Janou Kopeckou, dlouholetou učitelkou na Základní škole v Kunraticích
Mgr. Jana Kopecká učí na základní škole v Kunraticích již přes třicet let a je vítězkou národního kola prestižního učitelského projektu Global Teacher Prize ČR 2017. Učí první až třetí třídu, takže je ve stálém kontaktu se začínajícími čtenáři. Hlavním impulsem pro to zabývat se hlouběji čtenářstvím byl pro ni vstup školy, kde působí, do projektu Pomáháme školám k úspěchu. Velmi oceňuje každou organizaci, instituci, knihovnu či projekt, který se podílí na rozvoji čtenářství u dětí. A protože jsme přesvědčeni, že může v oblastí počátečního čtení a rozvoji čtenářské gramotnosti inspirovat další učitele a rodiče, položili jsme jí několik otázek.
Jak vzpomínáte na svoje vlastní čtenářské začátky? Odráží se nějak ve Vaší práci?
V první třídě jsem se učila analyticko-syntetickou (slabikovací) metodou, protože to byla v době komunismu, kdy jsem vyrůstala, jediná povolená metoda. Myslím, že jsem měla štěstí na své učitelky na prvním stupni, protože kromě výuky techniky čtení nás vedly ke čtenářství a hodně nám předčítaly. Takže už jako dítě jsem byla nadšenou čtenářkou a četla jsem vše, co mi přišlo pod ruku. Knihy jsme moc doma nekupovali, ale nadšeně jsem navštěvovala knihovnu a půjčovala si knihy tam. Dodnes si pamatuji tu vůni, která mě vždy ovanula při vstupu. Četla jsem opravdu vše a s výběrem mi nikdo nepomáhal – spíše to byla doporučení kamarádů a vrstevníků. V mé práci se to odráží asi tím, že chodím se školními dětmi ráda do knihovny a ve třídě se snažím vytvářet příležitosti pro představování si knih navzájem a povídání si o knížkách.